Dom i målet mellan KO och Prospect Marketing
Företaget Prospect Marketing har skickat reklam om ett hockeyläger direkt till barn. För det fälldes bolaget i Patent- och marknadsdomstolen i november 2016. Företaget överklagade storleken på vitet till Patent- och marknadsöverdomstolen.
I den första domen blev vitet satt till 1 miljon kronor. Företaget begärde att beloppet skulle sänkas till 100 000 kronor. Nu har Patent- och marknadsöverdomstolen fattat beslut och sätter vitesbeloppet till 500 000 kronor. Domstolen resonerar som så att bolagets omsättning på 1,5 miljoner om året och att marknadsföringen varit relativt begränsad i sin omfattning talar för ett sänkt vite. Att marknadsföringen riktats direkt till barn och att den varit påtryckande i sin utformning däremot talar för att beloppet skulle höjas. En sammanvägd bedömning landade i 500 000 kronor. För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2015/673.
Fler domar
Dom i målet KO - Göteborgs friidrottsförbund
Det var oskäligt av Göteborgs friidrottsförbund att behålla konsumenternas pengar när Göteborgsvarvet ställdes in. Det slår Högsta domstolen, HD, fast i ny dom.
Dom
15 augusti 2025
Dom i målet Konsumentverket – Bex Sport AB
Företaget överklagade förvaltningsrättens dom om sanktionsavgift. Men Kammarrätten i Göteborg går nu på samma linje.
Dom
7 juli 2025
Dom i målet KO – Safetyline Security Distribution (DinBilGaranti)
Patent- och marknadsdomstolen har dömt Safetyline Security Distribution och personen bakom företaget för medverkan till utskick från varumärket DinBilGaranti.
Dom
2 juli 2025