KO förlorar mål om kreditbetalning
Konsumentombudsmannen, KO, ville få det prövat om företag som visar delbetalning och kredit som första betalningsalternativ vid näthandel bryter mot lagen. Men Patent- och marknadsöverdomstolen ger nu företaget rätt.
År 2020 kom en lag för att skydda konsumenter från att ta krediter av slentrian eller i onödan. Då infördes bland annat en regel som innebär att om kunder som handlar på nätet kan betala på ett sätt som inte innebär kredit så ska det alternativet visas först. KO ville därför att Patent- och marknadsdomstolen prövade om utseendet på kassan hos företaget Ellos bröt mot lagen när kredit visades som första alternativ.
Nätbutiken vann
Men domstolen valde att gå på Ellos linje. KO överklagade då domen till Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD. PMÖD har nu kommit fram till det ska ställas särskilda krav för att det ska anses finnas ett ansvar och att det inte finns tillräckligt med utredning kring detta i målet för att ett förbud ska kunna bli aktuellt.
HD får pröva frågan
– Domstolen har kommit fram till att det finns frågor i målet som skulle behöva prövas av Högsta domstolen, HD. KO delar den uppfattningen och kommer att överklaga domen till HD, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO.
Fler nyheter
HD ger KO rätt i målet om Göteborgsvarvets anmälningsavgifter
Dom i HD - oskäligt av Göteborgs friidrottsförbund att behålla konsumenternas pengar när Göteborgsvarvet ställdes in.
Nyhet
15 augusti 2025
Fler onlineresebyråer åtar sig att återbetala inom 14 dagar för inställda flygningar
Efter EU-gemensam insats - fler onlineresebyråer förbättrar konsumentskyddet
Nyhet
13 augusti 2025
KO stämmer Biljettkungen
Om du köpt biljetter till ett evenemang i andra hand gäller ångerrätten. Biljettkungen AB begränsar ångerrätten och tas nu därför till domstol av KO.
Nyhet
23 juni 2025