Resor
Har jag rätt till ersättning när jag skadades på paketresan?
Svar från Konsumentverket
Hej!
Ja, du har rätt att ställa krav på ersättning vid personskada enligt paketreselagen. Du kan ha rätt till ersättning både för faktiska kostnader som läkarbesök och medicin, men också för sveda och värk i samband med skadan.
Detta gäller om skadan ligger under paketresearrangörens ansvar.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag köpte en resa till Antalya turkiet med både flyg och hotell. 3 dagar efter resan började en av barnen att ha diarre på morgonen och kräkningar efter. Jag var tvungen att köpa medicin i apoteket. Dagens efter började mannen och resten av familjen. Vi kräktes och hade diarre.
Har vi rätt för ersättning? Vi var bara hemma dem 3 sista dagar innan utcheckning.
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Jag vill börja med att beklaga att ni blev sjuka under er resa.
Nej, det är inte säkert att ni kan begära ersättning från paketresearrangören på grund av sjukdom. Det är enbart faktiska fel i paketresan som ni kan kräva ersättning för.
Reseförsäkring
Har du drabbats av sjukdom på resmålet kan du undersöka om du har någon skydd i din reseförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information.
Mer om reseförsäkringar hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas Försäkringsbyrå
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej!
Jag köpte en resa till Grekland med både flyg och hotell. När jag var på hotellet skadade jag mig på grund av dålig skyltning från hotellets personal när de städat golven. Jag fick uppsöka läkare vilket kostade pengar både för besöket och för medicin.
Har jag rätt till ersättning från arrangören för dessa kostnader när jag åker på en charterresa?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning