Resor
Turkietresor/Mixx Travel har gått i konkurs. Vad händer med min paketresa?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Om hela eller delar av din resa ställs in eller avbryts på grund av att paketresearrangören går i konkurs kan det finnas olika möjligheter att få tillbaka pengarna. Du kan till exempel ansöka om ersättning ur arrangörens resegaranti hos Kammarkollegiet.
Pengarna tillbaka från resegarantin
Alla paketresor omfattas av paketreselagen och resegarantilagen. Det innebär att paketresearrangören har ett stort ansvar och skulle arrangören till exempel gå i konkurs skyddas du av en resegaranti. Det innebär att du kan kräva ersättning för din resa om resan ställs in på grund av en konkurs. Du kan också få ersättning för exempelvis hemresa och boende i väntan på hemresan eller om du tvingats att betala extra på resmålet. Spara kvittot för att kräva ersättning för extra utlägg.
Sista dagen för ansökning om ersättning är 31 oktober 2025.
Du ansöker om ersättningen genom att fylla i en ansökan på Kammarkollegiets webbplats.
Mixx Travel AB (Turkietresor) i konkurs - Kammarkollegiet
Kammarkollegiet har även besvarat flera frågor angående konkursen på sin webbplats.
Frågor och svar för Mixx Travels resenärer - Kammarkollegiet
Om du har betalat din resa med kredit
När du köpt något på kredit eller via faktura har du möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren. Kreditgivaren är vanligtvis banken.
Det innebär att har du betalat resan på kredit och företaget går i konkurs kan du vända dig till banken för att kräva återbetalning. Det kallas att du använder din invändningsrätten som finns reglerad i konsumentkreditlagen.
Har resan blivit inställd på grund av en konkurs ska du alltså kontakta banken och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå
Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Stoppningsrätt - om du ännu inte åkt på din bokade resa
Om den resa du bokat ännu inte genomförts och du inte har betalat för den kan du hålla inne med betalningen.
Det beror på att en konsument har rätt att hålla inne med betalningen om det sannolikt är så att resan inte kommer att genomföras. Detta kallas för stoppningsrätt och det är Högsta domstolen som har konstaterat detta.
Ersättning från försäkringsbolaget
Generellt gäller inte skydd vid konkurser i din hemförsäkring. Det finns dock försäkringar som kan skydda dig mot konkurser. Om du har tecknat en extra försäkring måste du vända dig till ditt försäkringsbolag för att ta reda på om just din försäkring omfattar konkurser.
Om du behöver vägledning kring försäkringsfrågor kan du ta kontakt med Konsumenternas försäkringsbyrå.
Kontaktinformation till Konsumenternas försäkringsbyrå på deras webbplats
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag hade bokat en paketresa med Mixx Travel, med avresa den 2 augusti 2025 och hemresa den 9 augusti
Jag fick ingen information alls från Mixx Travel om att resan var inställd eller att företaget gått i konkurs. Jag fick beskedet först när jag redan satt i flygplanet, redo att lyfta från flygplatsen.
Resan avbröts då direkt, och jag tvingades åka hem utan att ha fått någon ersättning eller hjälp på plats.
Haben
Följdfråga
Jag hade betalat för transfer till och från flygplatsen. Pga att Mixx Travel gick i konkurs så fick vi betala taxi istället. Får vi pengarna tillbaka för transfer?
Nicolae
Följdfråga
Jag har redan skickat ansökan till kammarkollegiet 31 juli och väntar på besked.
Efter det fick jag veta att man kan använda (invändningsrätten) hos kreditgivare för att kunna reklamera köpet.
Jag har skickat ansökan om Reklamation av köp med kreditkort till Ziklo Bank (Volvo)
Så här svarar dem mig;
"För att Ziklo Bank ska kunna driva ärendet avseende en konkurs, måste du ha kontaktat Kammarkollegiet och fått bekräftat att du inte kan erhålla någon återbetalning.
Därför önskar vi att ta del av din konversation med Kammarkollegiet, där det framgår när du kontaktat dom, vad som efterfrågats samt svar ifrån dom avseende din begäran."
Jag behöver alltså veta vad som gäller först?
invändningsrätten hos kreditgivaren
eller
resegarantin hos kammarkollegiet
Tack på förhand
Mvh
Ram
Ram
Svar från Konsumentverket
Hej,
Tack för era frågor!
Svar till Nicolae:
Om ni behövt betala för taxi på grund av konkursen kan ni ställa krav på ersättning för denna kostnad från Kammarkollegiet. Tänk på att ni behöver ha kvitto som underlag för de kostnader ni vill ha ersättning för.
Svar till Ram:
Det finns inga krav i invändningsrätten på att du först ska ha fått ett nej från Kammarkollegiet för att kunna söka ersättning från kreditgivaren. Du behöver alltså inte få svar från Kammarkollegiet för att kunna kontakta kreditgivaren och få återbetalning via dem.
Du bör dock kontakta Kammarkollegiet och meddela dem om du väljer att söka ersättning från kreditgivaren efter att du ansökt om ersättning från resegarantin.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej!
Jag har bokat en paketresa med Turkietresor/Mixx Travel och fick ett meddelande igår om att de har gått i konkurs. Vi ska resa imorgon. Vad ska jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning