Företaget har gått i konkurs – vad gäller?
Har företaget du handlat av gått i konkurs? Då finns de inte längre kvar. Du som köpt något av företaget kan påverkas på olika sätt. Hur du påverkas beror på var och hur du handlat.
Konkurs – tänk på det här
Du kan hålla inne din betalning om du inte får varan eller tjänsten för att företaget gått i konkurs.
Presentkort och tillgodokvitton slutar i regel att gälla när företaget går i konkurs.
Du har små möjligheter att få tillbaka pengar när ett företag gått i konkurs.
Dina rättigheter vid konkurs
Vill du klaga på en felaktig vara men företaget du handlat av har gått i konkurs? Då kan du ha möjlighet att vända dig direkt till företagets leverantör eller varans tillverkare. Du kan ställa samma krav som vid en vanlig reklamation. Det är att felet åtgärdas, att du får en ny vara eller att du får pengarna tillbaka.
Om du har garanti
Om du fått en garanti från leverantören eller tillverkaren, får du klaga enligt villkoren i garantin.
Om det inte går att reklamera till tillverkaren eller leverantören
Kan du inte reklamera kan du istället vända dig konkursboet. Kontakta konkursförvaltaren med dina krav.
Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Det gör att du har små möjligheter att få pengar tillbaka.
Om du handlat på kredit
Om du betalat med ett kreditkort eller faktura via faktureringsbolag skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Kontakta kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Har du beställt och betalat för en vara före konkursen, men inte fått den levererad? Då kommer varan troligen att ingå i konkursboet.
I vissa fall kan du ha möjlighet att få din vara. Läs mer under rubriken "Har jag separationsrätt?"
Kan du inte få din vara kan du istället ha möjlighet att få tillbaka pengarna. Dina chanser till detta beror på hur du har betalat:
Har du gjort en direktbetalning via kort, Swish, banköverföring eller kontanter?
Då kan det vara svårt att kräva pengarna tillbaka, då pengarna ingår i konkursboet. Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Denna typ av skuld blir en så kallad oprioriterad fordring. Det gör tyvärr att chansen att få tillbaka dina pengar är ganska små.
Har du betalat på kredit, som med kreditkort eller faktura?
Då kan du vända dig till kreditgivaren med ditt krav på ersättning och eventuellt få pengarna tillbaka.
Huvudregeln är att allt som finns i företaget vid tidpunkten för konkursen tillfaller konkursboet. Men det finns undantag.
Separationsrätt innebär att du har rätt att separera viss egendom från konkursen så att den inte tillhör konkursboet. Till exempel om du har ett avtal om däckförvaring eller lämnat in en klocka för reparation. Du behöver kunna bevisa vilken vara som är din. Det kan vara genom till exempel kvitto eller avtal. Det måste även gå att peka ut din vara bland övriga varor.
Kan du visa att du är den rätta ägaren? Kontakta konkursförvaltaren med ditt krav.
Du har 14 dagars ångerrätt när du handlat på nätet. Men finns företaget inte kvar är det svårt att använda din ångerrätt. Konkursboet ser troligen ett sådant krav som oprioriterat.
Betalat med kreditkort eller faktura?
Har du valt att betala köpet med faktura eller kreditkort? Då kan du ha möjlighet att ta hjälp av din kreditgivare. Du skyddas av konsumentkreditlagen när du gör ett kreditköp. Det gör att du kan ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren.
Kontakta kreditgivaren och berätta att du vill ångra köpet. Förklara att du vill använda invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Om kreditgivaren säger nej
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Dit kan du vända dig för information och stöd.
Kommer du och kreditgivaren inte till en lösning? Då kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN.
Öppet köp och bytesrätt slutar oftast gälla den dag ett företag går i konkurs. Det gäller även om tiden för öppet köp eller bytesrätt inte gått ut än.
Presentkort och tillgodokvitton slutar oftast att gälla när ett företag går i konkurs.
Kan du inte använda presentkortet kan du vända dig konkursboet för att kräva återbetalning. Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Du som konsument har ofta små möjligheter att få pengar tillbaka.
Tillhör butiken som gått i konkurs en större kedja? Då kan du ofta använda tillgodokvitto och presentkort i en annan butik inom samma kedja.
Presentkort och tillgodokvitton
Har du betalat via någon form av kredit, som ett kreditkort eller med faktura via faktureringsbolag? Då skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Kontakta kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Har företaget gått i konkurs innan tjänsten är slutförd? Eller har de utfört tjänsten felaktigt? Då finns det möjlighet att hålla inne betalning. Det gäller till exempel för en hantverkstjänst, reparation, kurs eller ett skönhetsingrepp.
Om du inte betalat
Konkursboet har rätt att kräva betalt för det arbete som utförts på rätt sätt.
Har arbetet inte utförts eller utförts felaktigt? Då har du rätt att hålla inne med betalning. Håll inne med så mycket som motsvarar arbetet som inte är klart eller som är felaktigt. Den del av betalningen du håller inne med kan du sedan använda för att färdigställa tjänsten på annat sätt. Du kan till exempel anlita ett annat företag.
Bestrid eventuella krav skriftligen, till exempel via mejl.
Om du redan betalat
Om du betalat får du vända dig konkursboet för att ställa krav på prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara vad det skulle kosta dig att åtgärda eller göra klart tjänsten med hjälp av annat företag. Kontakta konkursförvaltaren med dina krav.
Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Det gör att du har små möjligheter att få pengar tillbaka.
Om du betalat på kredit
När du betalat med ett kreditkort eller med faktura via faktureringsbolag är du skyddad av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Kontakta kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Om hantverkare orsakat skador
Många företag har en ansvarsförsäkring som kan ersätta skador som de orsakar. Till exempel en vattenskada i samband med en renovering eller ett repat golv.
Har hantverkaren som gått i konkurs orsakat skador hemma hos dig? Då kan du anmäla skadan direkt till företagets ansvarsförsäkring.
Vet du inte vet vilket försäkringsbolag det gäller? Fråga konkursförvaltaren.
Vad kan hantverkarens ansvarsförsäkring ersätta?
Från hantverkarens ansvarsförsäkring har du rätt till ett skadestånd som motsvarar de kostnader du fått på grund den skada hantverkaren orsakat. Ansvarsförsäkringen kan aldrig ersätta kostnaden för att åtgärda ett felaktigt utfört jobb.
När ett företag gått i konkurs ska du som regel vända dig till konkursförvaltaren för att ställa krav. Du kan kontakta tingsrätten i den stad där företaget haft sitt huvudkontor för att ta reda på vem som är konkursförvaltare.
Att ett företag är under rekonstruktion innebär att bolaget struktureras om för att undvika en konkurs. Bestämmelserna i lagen om företagsrekonstruktion kan påverka din rätt att använda presentkort, göra reklamationer och utnyttja garantier. Vad som gäller beror på vad rekonstruktören beslutat. Du måste därför fråga företaget vad som gäller.
Ofta innebär en rekonstruktion att företaget inte får betala ut några pengar. Har du ett ekonomiskt krav mot företaget måste du alltså avvakta och se vad som händer.
Om du betalat på kredit
Om du betalat med ett kreditkort eller med faktura via faktureringsbolag skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Kontakta i så fall kreditgivaren. Förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Det ser olika ut vilka möjligheter du har om företaget blir uppköpt. I vissa fall tar den nya ägaren över de skulder och krav som företaget hade sedan tidigare. Kontakta den nya ägaren för att kolla om du till exempel kan reklamera eller använda ett presentkort du köpt före konkursen.
Om du betalat på kredit
Om du betalat med ett kreditkort eller med faktura via faktureringsbolag skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Kontakta i så fall kreditgivaren. Förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Granskad: 17 april 2025