Tjänstedirektivet – att köpa tjänster i andra länder inom EU

EU:s medlemsländer, Norge, Island och Liechtenstein har enats om vilka regler och villkor som ska gälla vid gränsöverskridande handel med tjänster. De finns samlade i det så kallade tjänstedirektivet. Direktivet ska göra det lättare för konsumenter att köpa tjänster över gränserna inom EU och stärka konsumenternas rättigheter.

Kort om tjänstedirektivet

  • Företag inom EU måste erbjuda likvärdiga villkor till kunder från olika länder om de säljer tjänster. Det kan finnas undantag om de är motiverade av objektiva grunder.

  • Tjänstedirektivet omfattar bara tjänster som utförs mot ekonomisk ersättning. Ett antal tjänster är undantagna, till exempel transporttjänster och finansiella tjänster.

  • Vänd dig till Konsument Europa om du har frågor om tjänstedirektivet.

Vad innebär tjänstedirektivet för dig?

  • Medlemsländerna i EU får inte ställa krav som begränsar din möjlighet att köpa tjänster från företag i andra länder. De får inte heller ställa krav som diskriminerar mellan kunder på grund av nationalitet eller var du bor.

    Kunder ska behandlas lika

    Företag måste erbjuda likvärdiga villkor till kunder från olika länder. Kunder ska inte behandlas olika på grund av var de bor. De ska inte nekas att köpa en tjänst som är tillgänglig för allmänheten i ett annat EU-land.

    Ett exempel på otillåten behandling: Du hyr bil via internet i ett annat EU-land. Du måste betala mer bara för att du inte bor i landet där du hyr bilen.

    När olika villkor för olika länder kan vara okej

    I vissa fall kan det vara okej att ha olika villkor beroende på var kunden bor. Det kan gälla villkor för avgifter, priser och leverans, om de olika villkoren är motiverade av objektiva grunder.

    Exempel på sådana grunder:

    • De faktiska kostnaderna blir högre på grund av avstånd eller tekniska detaljer i samband med att tjänsten ska utföras.
    • Att det råder olika marknadsvillkor mellan olika länder, så som säsongspåverkad efterfrågan eller olika semesterperioder.
    • Distributionsavtal mellan till exempel tillverkare och återförsäljare som hindrar företag från att sälja tjänster till andra länder än sina egna.
    • Extra risker kopplade till att göra affärer i ett annat land än där företaget har sitt säte. Ett exempel är svårigheter med att säkra betalningen.
    • Immateriella rättigheter. Till exempel om ett företag inte kan sälja e-böcker eller musik till kunder i andra länder på grund av upphovsrättsliga bestämmelser.
  • Tjänstedirektivet omfattar bara tjänster som utförs mot ekonomisk ersättning.

    Exempel på tjänster som omfattas:

    • Bygg- och arkitektverksamhet
    • Fastighetstjänster (till exempel fastighetsmäkleri) och fastighetsservice
    • Turism (resebyråer, researrangörer och turistguiders verksamhet)
    • Fritidsanläggningar, sportanläggningar och nöjesparker
    • Hotell, restaurang och catering
    • Informationstjänster (till exempel webbportaler, nyhetsbyråer och utgivningsverksamhet)
    • Utbildningstjänster som inte bekostas av skattemedel
    • Biluthyrning
    • Hushållstjänster
    • Konsulttjänster inom ledarskap och förvaltning, certifiering och testning
    • Juridisk rådgivning och skatterådgivning
  • Vissa tjänster omfattas inte av tjänstedirektivet.

    Några exempel:

    • transporttjänster
    • tjänster som erbjuds av bemanningsföretag
    • finansiella tjänster, till exempel bank- och kredittjänster, försäkringar, pensionssparande, värdepapper, investeringsfonder, investeringsrådgivning, betalningar och leasing
    • privata säkerhetstjänster
    • viss spelverksamhet så som lotteri, kasinospel och vadslagning
    • audiovisuella tjänster, till exempel filmtjänster och radiosändningar
    • elektroniska kommunikationstjänster
    • hälso- och sjukvårdstjänster.
  • Du har rätt att få viss information om företag och tjänsterna de säljer. Syftet är att du ska veta vilket företag du handlar från och kunna jämföra de tjänster du kan köpa.

    Exempel på information företag måste lämna innan de tecknar ett avtal med dig som konsument:

    • Namn och juridisk form
    • Kontaktuppgifter, till exempel telefonnummer och e-postadress
    • Registreringsuppgifter
    • Allmänna villkor
    • Vad tjänsten huvudsakligen består av
    • Pris (om det är fastställt på förhand)
    • Försäkringar och garantier

    Krävs det tillstånd för att bedriva verksamheten? Då måste det också finnas uppgifter om den myndighet som beviljat tillståndet eller till relevant kontaktpunkt.

    Det finns även information som företaget behöver lämna ut om köparen av tjänsten begär det. Det gäller bland annat följande:

    • Beräkningsmetod för priset (om det inte går att fastställa i förväg).
    • Uppgifter om leverantörens verksamhet och partnerskap. Även information om vilka åtgärder som vidtagits för att undvika intressekonflikter.
    • Information om eventuella uppförandekoder och möjlighet till tvistlösning vid medlemskap hos en yrkes- eller branschorganisation.
  • Företag som säljer tjänster ska svara på klagomål så snart som möjligt. De ska göra sitt bästa för att lösa tvister snabbt och på ett bra sätt. Företagen ska även lämna kontaktuppgifter till klagonämnder, dit även konsumenter i andra medlemsländer kan vända sig.

  • Vid frågor kan du vända dig till din nationella kontaktpunkt för tjänstedirektivet. Det finns en kontaktpunkt i varje EU-land samt i Norge, Island, Liechtenstein och Storbritannien.

    Kontaktpunkterna ska underlätta för företag och konsumenter att erbjuda och köpa tjänster på den inre marknaden och säkerställa den fria rörligheten för tjänster.

    I Sverige finns det två kontaktpunkter, en för konsumenter och en för företag.

    Kontaktpunkt för konsumenter – Konsument Europa

    Konsument Europa har i uppdrag att informera konsumenter vid köp av tjänster från andra EU-länder.

    Konsument Europa kan ge information om:

    • dina rättigheter vid köp av tjänster inom EU, Norge, Island och Storbritannien
    • möjligheter till rättslig prövning av tvister.

    Mejl: konsumenteuropa@konsumentverket.se

    Det kostar inget att kontakta oss. Du kan kontakta oss på svenska eller engelska.

    Vi strävar efter att svara på din fråga så snart som möjligt. Om vi behöver utreda din fråga eller hämta in information från andra myndigheter kan det dröja längre. Då strävar vi efter att svara dig inom 14 dagar. Om vi i undantagsfall inte kan leva upp till det kommer vi att informera dig.

    Hitta kontaktpunkter i andra länder på EU-kommissionens webbplats

    Kontaktpunkt för företag

    Verksamt.se

    På verksamt.se samlar olika myndigheter information och e-tjänster för företag som vill starta och driva en verksamhet.

    Kontaktpunkt för företag på verksamt.se

    Kommerskollegium

    Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik. De ger information om regler och rättigheter till företagare och tjänstemottagare.

    På deras webbplats kan du läsa mer om tjänstehandel inom EU och hitta kontaktuppgifter.

    Om tjänstehandel inom EU på Kommerskollegiums webbplats

  • Du kan göra en anmälan till Konsumentverket om ett företag bryter mot bestämmelser i tjänstedirektivet.

    Det kan till exempel handla om att företaget:

    • diskriminerar kunder utifrån nationalitet eller var de bor
    • inte lämnar den information de är skyldiga att göra
    • brister i sin hantering av klagomål.

    Gör en anmälan till Konsumentverket

    Om du har en tvist med ett företag

    Har du en tvist som rör ett ekonomiskt värde med ett företag? Då finns det olika instanser du kan vända dig till för att få tvisten bedömd.

    Hur du kan få din tvist med företaget prövad

Granskad: 3 april 2025

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

EU-flagga med texten Medfinansieras av Europeiska unionen