Bilen är trasig eller fungerar dåligt

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Har du köpt en bil som gått sönder?
När du köpt en bil av ett företag
kan du klaga på fel i 3 år.

När du köper en bil av en bilhandlare
har du rätt att klaga på fel.
Det kallas att reklamera.
Du kan klaga
om det är mindre än 3 år sedan
du köpte bilen.

Felet ska ha funnits
redan när du köpte bilen.
Men felet kan visa sig
först en tid senare.

Reglerna gäller både begagnade bilar
och helt nya bilar.

Klaga inom två månader

Klaga till bilhandlaren
så fort du hittar ett fel.
Det får gå högst 2 månader
från det att du hittar felet.

När kan du klaga?

  • Om bilen inte är som företaget lovade dig.

  • Om bilen är i sämre skick
    än vad du kunnat räkna med.

Fel som är svåra att klaga på

Äldre bilar kan ha normala fel
som du inte kan klaga på.

Vad som är normala fel
beror på vilket skick bilen var i
när du köpte den.

Det är också svårt att klaga på fel
som bilhandlaren berättat om.

Vad kan du kräva?

Fanns felet från början
ska bilhandlaren rätta till felet.
Det ska inte kosta dig något.

Kan inte bilhandlaren fixa felet
kan du få en likvärdig bil.

I andra hand kan du få
ett avdrag på priset.

Är felet allvarligt?
Eller kan bilhandlaren inte reparera bilen
trots flera försök?
Då kan du få häva köpet.
Det betyder att du lämnar tillbaka bilen
och får pengarna tillbaka.

Hur lång tid får reparationen ta?

Bilhandlaren ska laga felet
inom rimlig tid.
Det går inte att säga
hur länge det är.
Det beror på vad det är för fel
och hur snabbt du behöver få bilen lagad.

Har du fått låna en bil
kan en längre tid vara okej.

Kontakta bilhandlaren

Kontakta bilhandlaren så snart som möjligt
när du hittar ett fel.
Beskriv felet så tydligt du kan.

Skicka gärna ett mejl eller sms.
Spara mejlet eller sms:et.
Då har du bevis på att du klagat.

Behöver du hjälp och vägledning?

Konsumentverkets vägledare kan berätta mer
om vad du har rätt till
och förklara hur du ska göra.

Kontakta Konsumentverkets vägledare

En del kommuner har också konsumentvägledare.
De kan ofta hjälpa dig lite mer.

Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen

Vill du få ärendet prövat?

Du kan anmäla ditt ärende
till myndigheten ARN.

ARN kollar på ditt ärende
och berättar hur de tycker ärendet ska lösas.
De flesta företag följer
vad ARN säger.

För att kunna anmäla till ARN
måste bilhandlaren ha sagt nej till ditt krav
eller inte svarat alls.

Det kostar 150 kronor
att anmäla till ARN.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Granskad: 15 januari 2026

Har du nytta av innehållet på den här sidan?