Klaga på en tjänst
Detta är en sida med lättläst innehåll.
Du har rätt att reklamera
en tjänst det är fel på.
Då kontaktar du företaget
för att klaga på det som är fel.
Vad räknas som fel?
Du kan klaga på en tjänst
om resultatet är sämre
än vad du och företaget
kom överens om.
Det kan också handla om
att arbetet inte är gjort på rätt sätt.
Du ska kunna förvänta dig
att den som gör arbetet är seriös
och duktig på sitt jobb.
Exempel på tjänster
När någon reparerar din bil eller tv.
När någon renoverar eller målar ditt hus.
Du har tre år på dig att klaga
Du har tre år på dig att klaga
på de flesta tjänster.
Arbeten på mark och byggnader
kan du klaga på
i upp till tio år.
Exempel på sådana arbeten är:
takbyte
dränering
målning.
Klaga så fort du upptäcker felet
Du måste klaga på felet
inom två månader
från att du upptäckte det.
Vad kan du kräva av företaget?
Du kan kräva att företaget rättar till felet.
Det ska inte kosta dig något.
Kan inte företaget rätta till felet?
Då kan du istället få ett prisavdrag.
Har företaget försökt
rätta till felet flera gånger
eller tar för lång tid på sig?
Då kan du få häva köpet.
Då avbryter företaget arbetet
och du behöver inte betala.
Företaget ska betala dina kostnader
Företaget ska betala för kostnader
du får på grund av felet.
Kostnader kan vara:
Förlorad inkomst.
Till exempel om du måste
vara hemma från jobbet
för att ta emot företaget.Kostnad för att en besiktningsman
eller annan sakkunnig
ska berätta vad de tycker om felet.
Om du behöver det
för att kunna bevisa felet.
Du behöver ha kvitton, fakturor eller intyg
som visar kostnaderna.
Om företaget orsakat skador
Har företaget skadat något
när de utfört tjänsten?
Då har du rätt att kräva skadestånd.
Det kan handla om följande:
Föremålet för tjänsten skadas.
Till exempel om företaget
som ska byta däck på bilen
gör en repa i lacken.Företaget skadar någon annan egendom.
Till exempel om företaget
som ska reparera värmepumpen
tappar ett verktyg
och skadar golvet.
Du får vänta med att betala
Du kan vänta med att betala
för en tjänst som är fel.
Ibland kan du vänta med hela betalningen
och ibland bara med en del.
Du kan vänta med att betala
så mycket det skulle kosta dig
att låta ett annat företag
rätta till felet.
Skriv alltid till företaget
om du väntar med att betala.
Berätta hur mycket du inte betalar.
Berätta också varför.
Spara en kopia
på det du skickar till företaget.
Gör så här om du vill klaga:
1. Dokumentera felet
Fotografera eller filma felet.
Då kan du visa detta för företaget
när du klagar på felet.
Ibland finns inte något bra sätt
att dokumentera ett fel.
Då kan du berätta om felet
när du kontaktar företaget.
2. Skriv till företaget
Kontakta företaget för att klaga.
Skicka helst ett mejl.
I ditt mejl ska du berätta:
vilken tjänst du beställt
när du beställde tjänsten
vad som är fel
att du vill att företaget ska rätta till felet
om felet kostat dig pengar
du vill ha tillbaka
Skicka med bilder eller filmer
som visar felet.
Det är ganska vanligt
att företaget behöver komma till dig
och titta på felet
för att veta
vad de behöver göra.
Behöver du hjälp och vägledning?
Konsumentverkets vägledare
kan berätta mer
om vad du har rätt till
och förklara hur du ska göra.
Kontakta Konsumentverkets vägledare
En del kommuner
har också konsumentvägledare.
De kan ofta hjälpa dig lite mer.
Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen
Vill du få ärendet prövat?
Du kan anmäla ditt ärende
till myndigheten ARN.
ARN kollar på ditt ärende
och berättar hur de tycker
ärendet ska lösas.
De flesta företag följer
vad ARN säger.
För att kunna anmäla till ARN
måste företaget ha sagt nej till ditt krav
eller inte svarat alls.
Det kostar 150 kronor
att anmäla till ARN.
Granskad: 7 april 2026