Få hjälp med konsumentfrågor

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Har du frågor om dina rättigheter
före eller efter ett köp?
Till exempel om du fått problem
med något du köpt.
Då kan en konsumentvägledare hjälpa dig.

På en del kommuner finns personer
som jobbar med konsumentfrågor.
De kallas för konsumentvägledare.

Vägledarna kan berätta för dig
om dina rättigheter.
Till exempel hur du gör för att klaga
på något du köpt.

Ibland kan de hjälpa dig att tolka ett avtal.

Kontakta en konsumentvägledare

Du kan ringa eller mejla till kommunen.
Ibland kan du boka ett möte.

Det kan vara olika mellan kommunerna
vilken hjälp du kan få.

Lista över konsumentvägledning utifrån kommun

Saknar din kommun konsumentvägledning?

Finns det ingen som jobbar
med konsumentfrågor på din kommun?
Kontakta Konsumentverket istället.

Kontakta en vägledare på Konsumentverket

Granskad: 8 januari 2026

Har du nytta av innehållet på den här sidan?