Om Konsumentverket
Detta är en sida med lättläst innehåll.
Konsumentverket är en statlig myndighet.
Vi finns i Karlstad.
Vi arbetar med frågor
som handlar om köp av varor och tjänster.
Vad arbetar Konsumentverket för?
Att företag ska följa lagar som skyddar konsumenter.
Att det du köper ska vara säkert att använda.
Att konsumenter ska veta vad de har rätt till.
Att den som har svårt med ekonomin ska få hjälp.
Så styrs Konsumentverket
Det står i lagar och förordningar
vad vi ska göra och ansvara för.
Riksdagen eller regeringen
beslutar om lagarna och förordningarna.
Konsumentombudsmannen
Konsumentverkets högsta chef kallas generaldirektör.
Vår generaldirektör är också konsumentombudsman.
Konsumentombudsmannen ser till
att företagen följer reglerna
som skyddar konsumenter.
Vi kan ta en fråga till domstol.
Vägledning till konsumenter
Vi svarar på frågor
om du får problem
med något du köpt.
Vi kan också berätta
om det finns andra som kan hjälpa dig.
Genom våra vägledare
når du Konsument Europa.
Konsument Europa kan hjälpa dig
om du köpt något från ett annat land
inom EU, Storbritannien, Island eller Norge.
Har ett företag gjort fel?
Tycker du att ett företag gjort fel?
Eller är något du köpt inte säkert?
Då kan du tipsa oss
genom att göra en anmälan.
Vi tar emot din anmälan.
Sedan avgör vi
om vi ska granska företaget
eller produkten.
Du får ingen hjälp av oss
efter din anmälan.
Granskad: 23 februari 2026