Regler för telefonförsäljning
Detta är en sida med lättläst innehåll.
Det finns regler om telefonförsäljning
som skyddar dig.
Företagen måste följa reglerna.
Du måste godkänna köpet
Du måste alltid godkänna ett köp
du gjort över telefon.
Har du inte godkänt köpet
gäller inte köpet.
Då behöver du inte betala.
Hur ska du ha godkänt köpet?
Du kan godkänna ett köp
du gör via telefon
på olika sätt.
Du kan till exempel:
skriva under ett papper du får hemskickat
godkänna avtalet via e-post eller sms
godkänna via bank-ID.
Du ska alltid få tid att bestämma dig
efter telefonsamtalet.
Företaget får alltså inte be dig
godkänna köpet under samtalet.
Om företaget vill ha betalt ändå
Kräver företaget att du betalar
trots att du inte godkänt köpet
kan du protestera.
Ångra köpet
Du får ångra ett köp du gjort via telefon
i 14 dagar efter köpet.
När du ringer upp ett företag
Reglerna om godkännande
gäller bara
om det är företaget
som ringer upp dig.
Ringer du själv upp företaget
behövs inte ditt skriftliga godkännande
för att köpet ska gälla.
Företag får inte sälja premiepension via telefon
Det är förbjudet att sälja något
kopplat till premiepension
via telefon.
Har du köpt premiepension
via telefon
är köpet ogiltigt.
Då behöver du alltså inte betala.
Anmäl problematisk telefonförsäljning
Du kan anmäla ett företag
som inte följer reglerna
för telefonförsäljning.
Skicka din anmälan till Konsumentverket.
Du kan till exempel anmäla om företaget:
medvetet ger dig information vid säljtillfället
som inte stämmerhar aggressiva eller påstridiga säljare
skickar en vara du inte beställt
skickar en faktura utan att du beställt något
medvetet lurar utsatta grupper,
till exempel äldre och sjuka.
Din anmälan hjälper Konsumentverket
att göra sitt jobb.
Vi kontrollerar att företagen följer reglerna.
Vi kan agera mot dem
som inte gör det.
Men en anmälan hjälper dig inte
i ditt enskilda fall.
Gör en anmälan till Konsumentverket
Behöver du hjälp och vägledning?
Konsumentverkets vägledare
kan berätta mer
om vad du har rätt till
och förklara hur du ska göra.
Kontakta Konsumentverkets vägledare
En del kommuner
har också konsumentvägledare.
De kan ofta hjälpa dig lite mer.
Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen
Vill du få ärendet prövat?
Du kan anmäla ditt ärende
till myndigheten ARN.
ARN kollar på ditt ärende
och berättar hur de tycker
ärendet ska lösas.
De flesta företag följer
vad ARN säger.
För att kunna anmäla till ARN
måste företaget ha sagt nej till ditt krav
eller inte svarat alls.
Det kostar 150 kronor
att anmäla till ARN.
Granskad: 26 mars 2026