Ångra, avbeställa eller omboka en paketresa

Du kan inte ångra köpet av en paketresa. Men du har rätt att avboka den. Beroende på dina bokningsvillkor kan du även ha rätt till ombokning.

Tänk på det här

  • Du har ingen ångerrätt när du köper en paketresa. Däremot kan du alltid avboka resan. Arrangören har rätt att ta ut en avbeställningsavgift.  

  • Vill du hellre boka om resan till ett annat datum? Då får du läsa bokningsvillkoren och se om det går.  

  • Ett avbeställningsskydd är en försäkring som gör att du är bättre skyddad om du vill avbeställa din resa. Kontrollera om avbeställningsskydd ingår i din hemförsäkring.

Välj vad du vill läsa mer om

  • Den lagstadgade ångerrätten gäller inte för resor. Du kan därför inte ångra köpet av en paketresa. Det gäller oavsett om du köpt den via nätet, i en butik eller av en förmedlare.

  • Det är frivilligt för paketresearrangören att erbjuda ombokning. Du kan inte kräva att få boka om resan ifall det inte framgår av bokningsvillkoren. Läs bokningsvillkoren för att ta reda på vad som gäller. Där ska det också framgår under vilka omständigheter du har rätt att omboka din resa.

  • Du har alltid rätt att avbeställa paketresan om den ännu inte påbörjats. Men du har inte alltid rätt att få tillbaka hela kostnaden för resan. Arrangören får ta ut en rimlig avbeställningsavgift om detta framgår av avtalet. Vad som är en rimlig avgift måste bedömas från fall till fall.

    Avbeställningsavgift

    Framgår det inte i avtalet hur stor avbeställningsavgiften är? Då får den högst motsvara resans pris, med avdrag för intäkter eller minskade kostnader arrangören får på grund av din avbeställning.

    Återbetalning ska ske inom 14 dagar från avbeställningen.

  • Ett avbeställningsskydd är en försäkring som gör att du är bättre skyddad om du vill avbeställa din resa. Kontrollera om avbeställningsskydd ingår i din hemförsäkring.

    Om du betalar din resa med kreditkort eller kontokort kan du ibland ha ett avbeställningsskydd genom koret. Om du inte redan har det extra skyddet kan du ofta köpa till det via arrangören eller genom olika försäkringsbolag.

    Tänk på att det ofta finns särskilda förutsättningar som måste vara uppfyllda för att du ska kunna använda avbeställningsskyddet. Kolla i villkoren vad som gäller i just ditt fall. Ofta innebär ett avbeställningsskydd att du enbart kan avbeställa resan om du till exempel blivit sjuk. Även om du har ett avbeställningsskydd är det alltså inte säkert att du kan avbeställa resan hur du vill.

  • Det finns särskilda omständigheter som tillåter dig att avboka din paketresa utan att arrangören har rätt att ta ut någon avbeställningsavgift.

    Du kan avboka en paketresa och kräva full återbetalning om det är extraordinära och oundvikliga omständigheter på resmålet vid tidpunkten för avresan, som gör det olämpligt att åka.

    Sådana omständigheter kan till exempel vara naturkatastrofer, krig, terrorism eller utbrott av allvarlig sjukdom på resmålet, som du inte kände till när du bokade resan. Ett exempel på en extraordinär omständighet är coronapandemin.

    Vad som räknas som en extraordinär omständighet måste bedömas från fall till fall.

    För att ta reda på om det finns sådana omständigheter på resmålet kan du se om det exempelvis finns smittspridning på resmålet eller om det finns en avrådan från Utrikesdepartementet, UD.

    Du måste visa att det finns extraordinära omständigheter på resmålet

    Du kan inte avboka en resa och få full återbetalning enbart på grund av att du är orolig över att åka på resan. För att du ska kunna avboka och kräva återbetalning ska det finnas extraordinära omständigheter på resmålet vid tidpunkten för avresan.

    Du måste kunna visa att det finns extraordinära omständigheter på resmålet som gör det olämpligt att åka, för att kunna avboka resan utan att betala någon avbeställningsavgift. Ofta kan det gå att bevisa en sådan sak med till exempel uttalanden från myndigheter och artiklar i media.

    Det är viktigt att du förklarar tydligt vilka omständigheter som ligger till grund för att du vill avboka resan.

Granskad: 15 februari 2022

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

EU-flagga med texten Medfinansieras av Europeiska unionen