Paketresearrangör i konkurs
Har din paketresa ställts in eller avbrutits på grund av att företaget gått i konkurs? Då finns det olika sätt att få tillbaka pengarna. Du kan till exempel ansöka om ersättning ur arrangörens resegaranti.
Tänk på det här
Det finns ett skydd för konkurser via resegarantin hos Kammarkollegiet. Ansök om ersättning inom tre månader från det att du fick information om den inställda resan.
Har du betalat resan med kreditkort? Då kan du vända dig till banken för att göra en reklamation. Det kallas att du använder dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Ett presentkort hos en paketresearrangör blir tyvärr ofta värdelöst om arrangören går i konkurs.
Allmänna reklamationsnämnden prövar inga ärenden där företag gått i konkurs.
Dina rättigheter när paketresearrangören gått i konkurs
Granskad: 4 mars 2022
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.