Problem med solceller
Är installationen av solceller felaktig eller vill du reklamera eller ångra ditt köp? Läs om vilka rättigheter du har när du får problem med din solcellsanläggning.
Problem med solceller – tänk på det här
Levererar eller installerar inte företaget solcellerna inom avtalad tid kan du kräva att företaget håller sin del av avtalet.
Du har ångerrätt på solceller om du ingått avtalet på distans.
Har du problem med anläggningen kan du klaga (reklamera) till det företag du har avtal med.
Välj vad du vill läsa mer om
Levererar eller installerar företaget inte solcellerna inom avtalad tid? Då har du i första hand rätt att kräva att företaget håller sin del av avtalet.
Skriv och klaga till företaget
Kontakta företaget skriftligen, till exempel via mejl eller sms, och klaga på förseningen. I samma mejl kan du kräva att företaget levererar solcellerna och/eller slutför installationen.
Det är bra om du anger vilket datum leveransen skulle skett eller när ni kommit överens om att installationen skulle varit klart. Du kan också fråga efter ett datum för när leveransen/arbetet senast kommer ske eller vara klart.
Din rätt att hålla inne med betalningen
Vid en försening har du rätt att hålla inne med betalningen, även om företaget skickar en faktura. Det fungerar som ett påtryckningsmedel mot företaget och en säkerhet för dig. Du har rätt att hålla inne så stor del av betalningen som motsvarar ditt krav.
Det är viktigt att du skriftligen meddelar företaget att du håller inne med betalningen och varför. Du kan till exempel skicka ett mejl.
Har du fått en faktura behöver du bestrida (protestera mot) den. Det innebär att du förklarar att du inte kommer att betala. Var tydlig med varför. Till exempel att tjänsten inte är slutförd inom rätt tid eller att du håller inne med betalningen som en säkerhet för att arbetet kommer slutföras.
Hävning vid försening av stor betydelse
Att häva avtalet innebär att arbetet avbryts. Du är inte är skyldig att betala och företaget är inte skyldigt att leverera.
För att du ska ha rätt att häva avtalet behöver förseningen vara av stor betydelse för dig. Det kan till exempel handla om att förseningen har stor påverkan på din vardag. Du behöver kunna bevisa eller argumentera för varför förseningen är av stor betydelse.
Skadestånd
Företaget ska stå för kostnader du fått på grund av förseningen. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till felet. Du kan inte kräva ersättning för besväret eller tiden du lägger ner.
Du behöver visa underlag på de kostnader du har haft. Underlag kan till exempel vara kvitton.
Ett undantag är om företaget kan visa att det rör sig om extraordinära omständigheter och att de gjort allt de kan för att försöka undvika förseningen.
Ångerrätt på solceller
Har du ingått avtalet på plats hos företaget? Då har du ingen ångerrätt.
Har du ingått avtalet på distans eller på ett annat ställe än i företagets egna lokaler? Då kan du ha ångerrätt. På distans kan till exempel vara via telefon eller mejl. Utanför affärslokal kan vara hemma hos dig.
Du har 14 dagar på dig att ångra dig. Rör det sig om en tjänst börjar ångerfristen räknas från dagen efter du ingick avtalet. Vid ett köp av en vara kan du ångra dig inom 14 dagar från det att du fått hem varan.
Meddela företaget att du vill använda din ångerrätt. Gör det gärna skriftligen, så du kan bevisa att du ångrat dig och när.
Avbeställa solceller eller installation av solceller
Du har rätt att avbeställa installationen innan företaget slutfört tjänsten. Rör det sig om ett köp av solceller, utan installation? Då har du rätt att avbeställa innan du fått hem solcellerna.
Då meddelar du företaget att du inte längre vill ha tjänsten/varan. Gör det gärna skriftligen så att du kan bevisa att du har avbeställt.
Avbeställer du en tjänst innan den slutförts? Då har företaget rätt till ersättning för den del av arbetet som redan utförts och för det arbete som måste slutföras trots avbeställningen. Företaget har också rätt till ersättning för förlorad inkomst på grund av att de inte kunnat åta sig annat arbete.
När du avbeställer ett köp av vara kan företaget kräva ersättning av dig om de haft kostnader i samband med beställningen. Till exempel om varan specialtillverkats åt dig och inte kan säljas vidare.
Du har rätt att klaga om:
- effekten av solpanelerna inte ger vad som utlovats
- installation utförts på fel sätt
- solcellsanläggningen är trasig.
Vänd dig till företaget och klaga (reklamera). Det är det företag som du har ett avtal med som du ska klaga till, inte till underleverantörer. Det är viktigt att du klagar inom två månader från det att du upptäckte felet.
Du har i första hand rätt att ställa krav på att felet åtgärdas.
Ses felet som stort och allvarligt? Eller kan inte företaget laga felet inom skälig tid? Då kan det istället bli aktuellt med ett prisavdrag eller hävning av köpet.
Vilken lag gäller?
De lagar som kan komma att gälla är konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen. Oavsett vilken lag ditt avtal omfattas av har du rätt att klaga i minst tre år.
Om du anlitat olika företag för köp och installation:
- Konsumentköplagen gäller på köpet av själva solcellerna.
- Konsumenttjänstlagen gäller för avtalet om installationen.
Om det är samma företag som ska leverera och installera
Är det samma företag som både ska leverera och installera solcellerna? Då är det inte lika tydligt vilken lag som gäller. Då beror det på om det ses som köp av vara eller tjänst.
Bedömningen, om det ses som en vara eller tjänst, kan exempelvis bero på vilken del som utgör den största kostnaden. Det kan även påverka om det anses krävas fackkunskap för att installera varan.
Du har rätt att kräva skadestånd om företaget orsakat skador i samband med installationen, till exempel på taket.
Börja med att dokumentera skadan. Kontakta därefter företaget för att kräva skadestånd. Skadeståndet ska motsvara vad det kostar dig att åtgärda skadan.
Ibland har företaget som orsakat skadan kompetens att åtgärda den. Då kan du behöva acceptera att företaget åtgärdar skadan istället för att ge dig ekonomisk ersättning.
Huvudregeln är att avtal ska hållas. Det gäller för både dig och företaget. Ni är alltså bundna av det ni har kommit överens om.
Om företaget vill ändra priset
Har ni avtalat om ett pris? Huvudregeln är då att det priset ska gälla.
Konsumenttjänstlagen gäller när du anlitar ett företag att utföra en tjänst. Lagen innehåller ingen paragraf som uttryckligen ger företaget rätt att ändra pris på ett ingått avtal, till exempel utifrån höjda materialkostnader.
Anser du att företaget gör fel? Då får du argumentera för att de ska hålla sig till ert avtal och utföra tjänsten till det pris ni kommit överens om.
Om företaget vill häva avtalet
Som regel kan inte företaget ångra sig. För att de ska kunna häva (bryta) ert avtal krävs det att du inte betalar eller är tillgänglig på det sätt ni avtalat, trots att företaget påmint och det påverkar arbetet i hög grad.
Företaget kan också ha rätt att avbryta om de drabbats av ett hinder utanför deras kontroll, som de inte kan övervinna och som gör det omöjligt för dem att utföra arbete. Det kallas force majeure.
Force majeure
Force majeure är en juridisk term för oväntade eller oförutsägbara händelser, och används för situationer där händelsen gör det omöjligt för företaget att uppfylla sin del av avtalet.
För att företaget ska kunna hävda force majeure krävs det att det finns ett samband mellan det som hänt och ert avtal. Påstår företaget de inte har möjlighet att uppfylla sin del av avtalet behöver de kunna bevisa det.
Det finns inget krav på att det ska finnas med i avtalet vad som gäller vid den här typen av händelser. Men det är bra om det finns och det är även bra att det står vid vilka händelser det gäller. Naturkatastrofer, krig, arbetskonflikt och liknande kallas ofta force majeure.
Tre kriterier brukar normalt ingå för att det ska ses som force majeure:
- Att det gäller en extern händelse som ingen av parterna har någon del i eller kontroll över.
- Händelsen är onormal eller var oförutsebar vid kontraktstillfället.
- Händelsen medför ett oöverstigligt hinder för företaget att fullfölja sina åtaganden helt eller delvis.
Hävs avtalet och du köper solcellerna och/eller installationen av ett annat företag? Då kan du ha rätt att få ersättning för eventuell mellanskillnad. Detta kan bli aktuellt oavsett om det är du eller företaget som hävt avtalet.
Du är skyldig att hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt.
Om företaget gjort allt de kan för att undvika det som hänt är det inte säkert att du kan kräva ersättning.
Att leasa innebär att du hyr anläggningen under en bestämd tid.
Ditt avtal bestämmer vem du ska vända dig till vid fel eller skador under leasingtiden. Kolla därför i ditt avtal för att veta vad som gäller i ditt fall.
I villkoren för ditt leasingavtal kan du även läsa inom vilken tid du ska anmäla fel och skada.
Det är även avtalet mellan dig och uthyraren som avgör dina möjligheter om du behöver ändra ditt avtal under avtalstiden.
För att företaget ska kunna höja leasingavgiften behöver det stå i avtalsvillkoren.
Kolla därför i villkoren vad det står om ändringar av avtalet.
En garanti innebär att företaget garanterar att varan eller tjänsten ska fungera under hela garantitiden.
Garantier är frivilliga. Det betyder att de kan vara olika långa och täcka olika saker. En garanti kan därför vara längre än din rätt att reklamera.
Om du leasar eller köper ett batteri av ett annat företag kan det påverka garantin.
Läs garantivillkoren för att veta vad som gäller.
Du har rätt att få garantivillkoren skriftligt.
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.
ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer det ARN rekommenderar.
En normal handläggningstid är cirka 6 månader.
Vad kostar det att anmäla till ARN?
Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.
Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende
- Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
- Den summa du och företaget är oense om överstiger ARN:s värdegräns. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
- Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.
Du behöver skicka med bevisning, till exempel mejl eller foton.
Gör en anmälan på ARN:s webbplats
Behöver du hjälp med din anmälan?
En del kommuner har konsumentvägledare. De kan ibland hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.
Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.
Pröva tvisten i domstol
Du kan även pröva din tvist med företaget i domstol. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan också behöva betala kostnader för rättegången.
Granskad: 8 januari 2024